Minggu, 22 November 2015

Percubaan klinikal Mendapati Rawatan Untuk Platelet yang rendah dan Trombositopenia yang tidak berkesan dan Berbahaya

Percubaan klinikal Mendapati Rawatan Untuk Platelet yang rendah dan Trombositopenia yang tidak berkesan dan Berbahaya

Banyak faktor yang boleh menyebabkan platelet rendah. Penyakit hati kronik, keganasan tertentu, ubat-ubatan dan sudah tentu gangguan imun dikenali sebagai ITP. Ini adalah sebahagian daripada sebab-sebab yang lebih biasa platelet rendah. Kebanyakan saya mahu mengulas mengenai punca imun thrombocytopenia. Dalam kes ini, sistem imun menghasilkan antibodi yang memusnahkan platelet dalam darah.

Banyak rawatan yang digunakan untuk platelet rendah termasuk penggunaan steroid, immunoglobulin dan pembedahan membuang limpa. Tetapi kadang-kadang, tidak kira apa yang doktor lakukan untuk membantu pesakit-pesakit ini, mereka masih tidak bertambah baik. Dalam kes ini, FDA telah meluluskan ubat-ubatan tertentu. Salah seorang daripada mereka adalah eltrombopag. Salah satu fungsi ubat ini adalah untuk merangsang pengeluaran platelet dalam sum-sum tulang.

Malangnya ubat ini telah tidak dikeluarkan keputusan yang dijangkakan untuk mereka yang mengalami thrombocytopenia. Dalam satu kajian ia didapati menyebabkan pembekuan darah (trombosis). Ini berlaku terutama pada mereka yang mengalami beberapa gangguan hati.

Kajian ini juga mendapati banyak kesan sampingan yang lain yang datang sebagai hasil eltrombopag yang berada menakutkan. Kesan sampingan yang banyak paling ketara ialah kerosakan hati, kegagalan buah pinggang, dan beberapa jenis kanser. Tetapi salah satu masalah dengan rawatan ini ialah ia hanya akan berfungsi semasa anda menggunakannya. Ia telah mendapati bahawa apabila ubat ini dihentikan platelet akan mengurangkan lagi dan kadang-kadang teruk.

Jadi apa alternatif lain yang ada? Alam mempunyai penyelesaian. Ramai yang telah bertambah baik kesihatan mereka dan menghalang platelet rendah dengan mengikuti program semula jadi yang merangkumi penggunaan herba dan perubahan gaya hidup. Dan walaupun gaya hidup semata-mata tidak boleh benar-benar membetulkan platelet rendah, apabila digabungkan dengan ubat semula jadi betul keputusan boleh menjadi luar biasa. Keputusan yang lebih baik boleh diperolehi apabila ubat semula jadi digabungkan dengan campur tangan konvensional ringan apabila platelet adalah sangat rendah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar